torsdag den 20. august 2009

Nat-Ja... Nat-Ja... Nat-Ja...

At blive taget fusen på.... det var ihvertfald, hvad Nat-Ja gjorde mod mig, hvad hendes fødsel angik;)
Jeg kom hjem til mine forældre i Nakskov sent fredag aften for at være en uge hjemme og vente på at Nat-Ja skulle føde... Hun havde 63dagen om onsdagen i den efterfølgende uge, men da hun blev parret sidst i hendes højløbskhed kunne det jo tænkes at Nat-Ja startede fødsel et par dage før... he he ja godmorgen!!!!
Jeg havde godt bemærket, da jeg kom hjem fredag aften, at hun var urolig og mine forældre var lidt urolige over, at hun ikke ville spise sin mad, men hendes temperatur var kke faldet under de 37grader, som det ellers står i forskrifterne... Jeg valgte at blive oppe lidt længere tid for at holde øje med hende og tage hendes temperatur lidt senere... midnat var temperaturen ikke faldet ned, og kl 2 heller ikke, men i mellemtiden var hun begyndt at skrabe lidt rundt i den hvalpekasse mine forældre for alle tilfældes skyld havde gjort klar. 2.15 natten til lørdag reagerede jeg med et sæt da Nat-Ja havde den føste presseve... tja jeg troede i starten at det bare var mig som hørte synes, men nul.... fødslen var gået igang... og jeg havde intet parat...
Nuvel jeg vidste hvor vi har det hele, og alt blev fundet frem, Nat-Ja var meget fokuseret på at jeg var hos hende, ellers slappede hun ikke af...
4.15 første hun sin første hvalp, en dejlig bi-blue dreng, 4.30 kom hvalp nr 2 en meget sort blue-merle han (næsten så sort at han burde have været tricolour), og 5.40 kom sidste hvalp ud, en sød lille bi-blue pige... og Så var Nat-Ja rolig igen, og jeg kunne ånde lettet op.
6.30 kunne jeg så vække mine forældre og bede dem lige så stille at komme ned og sige velkommen til Nat-Jas lille trio... he he glemmer ikke min mors udtryk, hun troede at jeg havde roterende-fis-i-kasketten;) Okay jeg var godt nok noget træt after at have endt ud med at være vågen i mere en 28timer.... så jeg brugte det meste af lørdagen på enten af hvile og hygge med de små.
Nat-Ja har vist sig at være et naturtalent til at være mor, hun har en fantastisk ro og et herligt overblik, når det gælder hendes små, hun accepterer at der kommer fremmede på besøg, og hun slapper af sammen med dem.
Hvalpene er nu 5½uger gamle og de er vokset flot, har stadig flotte blå farver, og kan nu stavre rundt, lege og hygge sig med hinanden og deres mor. Farmand Krispin er også med i legen en gang imellem og farmanden nyder at være sammen med sine små babyer;)
Der er allerede fundet hjem til dem de to bi-blue Timian (tøsen) og Tristan (drengen) flytter begge til sverige, hvor Tjalfe den blue-merle dreng forbliver i DK, dog en godt stykke fra os... bopæls mæssigt.

Nat-Ja decided when she wanted her pups, and when not... She gave birth early saturday morning 4days before it was expected for her so give birth, further more she gave no certain indication that she would start givin birth at that time, so more or less she gave us a big surprice. Luckily I decided to stay up a bit longer than I wanted to, and could be to assistence for her during the birth, everything went perfectly well, and in the morning I could wake up my parents at normal getting-up time to tell them to say welcome to the Nat-Jas trio. the trio consists of a bi-blue boy, a blue-merle boy and a bi-blue girl.
The gang is now 5½weeks old and they are developing their ability to move around and making noise and trouble. Nat-Ja is a natural mum and she has the great overview of the little ones and take good care of the to. The daddy-Krispin also enjoys to be with his kids, he loves puppies, so it goes very well, putting the together.
We have also found new homes for the Trio, the two bi-blues moves to Sweeden and the blue-merle stays in DK but he will end up living a bit far from us...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar